Det er grunn til å anta at Orkla egentlig vet det. I sin strategi har matvareselskapet mål om at det skal være 50/50 mellom kjønnene på alle ledernivåer senest i 2025. Med over 100 fabrikker og en utbredt leverandørkjede globalt, skal Orkla bidra til likestilling også der, ifølge deres egne retningslinjer.
Kvinner er nøkkelen
Orkla har ambisjoner om å være en aktiv pådriver. Alle med erfaring fra store konsern, vet hvor viktig «tonen fra toppen» er. Det er ganske vanskelig for en toppledelse med bare menn å si til ledergrupper på alle nivåer under om at «nå må dere sikre 50/50 kvinner/menn».
Enda mer utfordrende blir det når Orkla besøker leverandører i Afrika og Sør-Amerika og skal være pådriver for at de styrker kvinners plass og rettigheter på fabrikkene og i landbruket. Det er synd, for i det viktige arbeidet med å styrke matsikkerhet og -produksjon i den fattigere delen av verden, er kvinner en nøkkel.
De utgjør en stor del av arbeidsstyrken, men de har ikke de samme rettigheter og muligheter som menn til å utvikle produksjonen og de sliter med å komme inn i de større verdikjedene. I CAREs lokale arbeid på flere kontinenter er derfor kvinnelige jordbrukere og entreprenører kjernen i prosjektene for bærekraftig matproduksjon.
Dårlig nytt for alle nordmenn
Når Orkla velger å gå feil vei på øverste nivå, bør det få alarmklokkene til å ringe hos alle eierne.
Og det er faktisk nordmenn flest. En av de største eierne er Folketrygdfondet, som altså tilhører det norske folk. I tillegg har de fleste nordmenn i dag pensjonssparing i aksjefond, og alle norske kapitalforvaltere har kjøpt Orkla-aksjer for pengene våre.
CARE presenterte for noen få uker siden, sammen med Finansforbundet, en gjennomgang av likestilling i fondsbransjens investeringer. PwC, som laget rapporten, fant ut at gjennomgående har fondsselskapene få uttalte ambisjoner, måling, rapportering og oppfølging av likestilling i selskapene de eier.
Signalene er likevel at likestilling og andre sosiale temaer blir viktigere etter hvert. Nå er sjansen her til å vise alvor. Vil DNB, som har forventningsdokument om likestilling i sin kapitalforvaltningsenhet, følge opp Orkla i dialog og stemmegivning? Er KLP, Eika, Odin og Storebrand interessert i å fortelle Orkla-ledelsen at det må skje endringer?
Eksemplets makt er stor – særlig hos de med penger. Den nye Orkla-ledelsen har gitt seg selv et troverdighetsproblem for bærekraftsmål 5 (likestilling mellom kjønnene), både internt i egen organisasjon og eksternt.Alle vi som eier en del av Orkla, bør engasjere oss, for dette handler både om lønnsomhet og bærekraft
Les innlegg i Dagens Næringsliv her.