Gisèle overlater ikke noe til tilfeldighetene. Varene som produseres skal holde høy kvalitet. Foto: Eirik Natlandsmyr / CARE

– Utfordringen er ikke lenger å skaffe kunder

Gisèle Ndabemeye
I tre år har Gisèle ledet en bedrift som foredler korn, nøtter og bønner til attraktive produkter.

I et lite fabrikklokale én mil utenfor Ngozi, Burundis tredje største by, har Gisèle full kontroll over produksjonen. I tre år har hun ledet en bedrift som foredler korn, nøtter og bønner til attraktive produkter.

Gisèle Ndabemeye utstråler stor autoritet der hun med én hånd gestikulerer for å fortelle om bedriften, og peker og dirigerer med den andre hånden for å holde effektiviteten oppe. Den store kvernen har denne dagen hatt tekniske problemer. Kvernen må snarest komme i gang for å møte den store etterspørselen.

Bedriften er et resultat av CAREs entreprenørskapsprosjekt i Burundi, der talenter fra spare- og lånegruppene får bli med på å starte en bedrift. CARE bidro med starthjelp og nødvendig oppfølging, men den drives nå av Gisèle selv og de ansatte.

Bedriften har hele 21 ansatte. For de aller fleste er dette deres første betalte jobb. For de ansatte ble døren til arbeidslivet åpnet med spare- og lånegrupper.

– I starten fikk vi opplæring i ernæring, landbruk og foredling av matvarer. CARE bidro med å kjøpe inn maskinene til produksjonslokalet, sier Gisèle.

Bedriften har nå 21 ansatte, for de fleste er dette deres første betalte jobb. Foto: Eirik Natlandsmyr / CARE

Kundene strømmer til

Bedriften fikk en treg start. Selv om produksjonen var god, var interessen lav, og salget gikk dårlig. Noe måtte gjøres. Som del av oppfølgingen fra CARE fikk de ansatte kurs i markedsføring og hvordan tiltrekke seg flere kunder.

– Vi brukte radio for å reklamere for produktene, og vi reiste også mye rundt selv med smaksprøver, for å vise frem det vi hadde, forteller Gisèle.

Produktene falt i smak, og interessen økte. Flere henvendte seg til damene og lurte på hvor de kunne få tak i mer. De leide et lokale nær markedet i Ngozi, slik at folk kunne handle produktene samme sted som de kunne handle andre varer.

– Nå har vi en egen ansatt som bare jobber med markedsføring.

«Utfordringen er ikke lenger å skaffe kunder, men å klare å produsere nok til å møte etterspørselen.» Gisèle Ndabemeye

Hver måned sendes det ut 400 kg ferdigbearbeidede produkter fra bedriften. Ulike typer mel, frø og nøtteblandinger, og soyaprodukter er noe av det som produseres her. Gisèle forteller at det er soya-grøten som er mest populær, og at en nøtte- og frøblanding er veldig ettertraktet som kontorsnacks i byene, særlig i Bujumbura.

Korn, bønner, nøtter og mais foredles til ferdige produkter. Mel er ett av produktene. Foto: Eirik Natlandsmyr/CARE

Store ambisjoner

Nå er bedriften en del av økonomien i Burundi, betaler skatt og er knyttet til bankvesenet. Gisèles ambisjoner stopper ikke her, de skal vokse videre. Det vil avhenge av at de klarer å øke produksjonen, noe Gisèle mener krever større lokaler og at mer av inntektene kan investeres i råvarer.

– Vi har nå store leiekostnader, så vi sparer til å kunne kjøpe et egnet større lokale for å kunne bruke mer på å øke produksjonen, forteller hun.

Det store målet for Gisèle er å bli så stor at de kan selge produktene sine internasjonalt. Da kan ikke noe overlates til tilfeldighetene. Alt må holde ypperste kvalitet. For å få lov til å selge produktene utover Burundis grenser, krever det at myndighetene godkjenner at varene følger strenge standarder.

– Vi har søkt om dette, og er nå i en prosess for å bli godkjent, forteller hun optimistisk.

Gi kvinner som Gisèle mulighet til å tjene sine egne penger

hver måned