Denne siden bruker cookies for å skreddersy innhold og gi deg en bedre brukeropplevelse ved hjelp av statistikk og webanalyse. Du kan velge hvilke cookies du tillater oss å benytte. Funksjonelle cookies kan ikke fjernes, da disse er nødvendig for funksjonen av nettsiden. Du kan lese mer om hva dette innebærer i vår personvernserklæring/cookie policy.
Fortell oss hvordan du ønsker å bidra
Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig!
Gjør gull av bærekraftig ull
Tekstilbransjen er en prøvet bransje og har hatt søkelyset mot seg over lang tid, spesielt når det gjelder arbeidsforhold.
–
Klærne våre handler om slow fashion, ikke impulsshopping. De er kanskje litt mer kostbare, men har høy kvalitet og er ment å vare lenge.
Monica Bergem, gründer av klesprodusenten Kashmina.
- Vi lanserer ca. 15-20 nye design hvert år, mens de store kjedebutikkene lanserer inntil 50 plagg om dagen. Dette er forskjellen på slow fashion og fast fashion. Vi ønsker å vise at det går an å produsere klær på en måte som er både bærekraftig og samfunnsbevisst, fortsetter Bergem.
Kashmina ble etablert i Oslo i 2011, med mål om å etablere en ny norsk merkevare med plagg designet i 100% kashmir – verdens mest eksklusive ull. Kashmina ønkset å levere kvalitetsprodukter fra en bærekraftig produksjon. Det var derfor viktig å finne samarbeidspartnere som kunne levere produktet med god kvalitet og å sikre gode arbeidsforhold gjennom tett samarbeid.
Klærne blir designet i Kashminas designstudio i Drøbak av Kashmina sitt designteam, Madelen Bredenbekk og Monica Bergem, mens selve produksjonen foregår hos deres utvalgte samarbeidspartnere i det som er verdens største kompetanseområder for kashmirull, Indre Mongolia og Hebei i nord-Kina. Alt utvikles gjennom skreddersydde samarbeidsprosesser hvor alle involverte bidrar med kompetanse og engasjement.
For å sikre at produksjonen foregår på en ansvarsfull måte, har fabrikkene som produserer plaggene for Kashmina, signert på en Code of Conduct, som er en forpliktende kontrakt mellom de to partene.
–
Begge fabrikkene våre har signert på en avtale der de forplikter seg til en rekke retningslinjer og krav. Det går på arbeidernes rettigheter, arbeidsforhold og sikkerhet, i tillegg til områder som bærekraft og dyrevelferd.
Monica Bergem, gründer av Kashmina.
– I tillegg kjenner vi disse fabrikkene veldig godt, den ene fabrikken har vi samarbeidet med i mer enn 12 år. Dette er en familiebedrift med en kvinnelig leder, og vi opplever at det påvirker produksjonsforholdene veldig positivt, bemerker Bergem.
Et av målene til Kashmina er å gå foran som et godt eksempel i klesbransjen og klesmerket har høye ambisjoner årene som kommer.
–
Målet er å skape en internasjonal merkevare der vi og kundene våre kan være trygge på at vi står for kvalitet i alle ledd og at vi gjør vårt ytterste for å sikre gode produksjonsforhold, design og bærekraftighet.
Monica Bergem, gründer av Kashmina.
Ta kontakt med vår næringslivsansvarlig, Ingrid Fuglår, om hvordan vi kan jobbe sammen for at dere også skal bli bedre på likestilling, internt og ut mot leverandører!