Gjør gull av bærekraftig ull

Tekstilbransjen er en prøvet bransje og har hatt søkelyset mot seg over lang tid, spesielt når det gjelder arbeidsforhold.
– Klærne våre handler om slow fashion, ikke impulsshopping. De er kanskje litt mer kostbare, men har høy kvalitet og er ment å vare lenge. Monica Bergem, gründer av klesprodusenten Kashmina.

- Vi lanserer ca. 15-20 nye design hvert år, mens de store kjedebutikkene lanserer inntil 50 plagg om dagen. Dette er forskjellen på slow fashion og fast fashion. Vi ønsker å vise at det går an å produsere klær på en måte som er både bærekraftig og samfunnsbevisst, fortsetter Bergem.

Kashmina ble etablert i Oslo i 2011, med mål om å etablere en ny norsk merkevare med plagg designet i 100% kashmir – verdens mest eksklusive ull. Kashmina ønkset å levere kvalitetsprodukter fra en bærekraftig produksjon. Det var derfor viktig å finne samarbeidspartnere som kunne levere produktet med god kvalitet og å sikre gode arbeidsforhold gjennom tett samarbeid.

Artikkelbilde
Besøk hos Kashminas samarbeidsfabrikk i Nord-Kina. Foto: Kashmina

Klærne blir designet i Kashminas designstudio i Drøbak av Kashmina sitt designteam, Madelen Bredenbekk og Monica Bergem, mens selve produksjonen foregår hos deres utvalgte samarbeidspartnere i det som er verdens største kompetanseområder for kashmirull, Indre Mongolia og Hebei i nord-Kina. Alt utvikles gjennom skreddersydde samarbeidsprosesser hvor alle involverte bidrar med kompetanse og engasjement.

Artikkelbilde
Ullproduksjon hos Kashminas samarbeidsfabrikk i Nord-Kina. Foto: Kashmina

For å sikre at produksjonen foregår på en ansvarsfull måte, har fabrikkene som produserer plaggene for Kashmina, signert på en Code of Conduct, som er en forpliktende kontrakt mellom de to partene.

– Begge fabrikkene våre har signert på en avtale der de forplikter seg til en rekke retningslinjer og krav. Det går på arbeidernes rettigheter, arbeidsforhold og sikkerhet, i tillegg til områder som bærekraft og dyrevelferd. Monica Bergem, gründer av Kashmina.

– I tillegg kjenner vi disse fabrikkene veldig godt, den ene fabrikken har vi samarbeidet med i mer enn 12 år. Dette er en familiebedrift med en kvinnelig leder, og vi opplever at det påvirker produksjonsforholdene veldig positivt, bemerker Bergem.

Et av målene til Kashmina er å gå foran som et godt eksempel i klesbransjen og klesmerket har høye ambisjoner årene som kommer.

– Målet er å skape en internasjonal merkevare der vi og kundene våre kan være trygge på at vi står for kvalitet i alle ledd og at vi gjør vårt ytterste for å sikre gode produksjonsforhold, design og bærekraftighet. Monica Bergem, gründer av Kashmina.

Les mer om Kashminas krav til produksjonen her

Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan jobbe med å sikre anstendige arbeidsvilkår og forhindre menneskerettighetsbrudd? Se vårt verktøy

sjekkliste for likestilling i verdikjeden.

Artikkelbilde