Strawberry
Det starter med et agendapunkt: Sosiale forhold.
Med 18.000 ansatte fra 160 land, er hotellkjeden Strawberry kjent for å være en pådriver for mangfold, inkludering og likestilling – noe de også vant Mangfoldsprisen for i Øst-Norge for i 2023.
Nå utvider hotellkjeden prinsippet til også å gjelde hvordan de forholder seg til sine leverandører i verdikjeden.
–
Som de fleste bedrifter har vi en Code of Conduct, men vi har ambisjoner om å strekke oss lenger. Åpenhetsloven er ikke kun en rapporteringsøvelse for oss. Det innebærer en helt ny måte å jobbe på.
Ingrid Håvik, nyansatt Sustainable Sourcing Manager i Strawberry.
Identifisering av risiko
Strawberry kjøper inn over 200.000 produkter fra over 350 leverandører årlig. Verdikjedene er ofte komplekse, noe som gjør arbeidet med å sikre anstendige arbeidsvilkår og menneskerettigheter omfattende.
Vi bretter opp ermene og går løs på oppgaven. En kritisk del av arbeidet er å sette arbeidet på agendaen og gjennomføre opplæring internt. Vi er mange som skal arbeide med dette internt og det er viktig at vi har en god forankring i bunn når vi setter i gang, sier Håvik.
Strawberry har identifisert en rekke områder der de skal arbeide metodisk og systematisk for å kartlegge potensiell negativ risiko. Disse er blant annet mat- og drikke, møbler, elektronikk og tekstil.
Noe av jobben fremover dreier seg om å skaffe oversikt over risikofaktorer i ulike land og sektorer, samt innsikt i lokale forhold. For å få til dette, må Strawberry samarbeide både med organisasjoner som kan hjelpe dem med innsikt i arbeidet, og med andre i næringslivet.
–
Vi vet at der det er høyere risiko for brudd på menneskerettigheter er kvinner og barn ekstra utsatt. Derfor er det viktig å se på risiko fra flere sider og gjøre omfattende vurderinger, sammen med leverandørene våre og bransjeorganisasjoner
Håvik
Går sammen med andre
Det er flere utfordringer knyttet til å kartlegge sosiale aspekter i verdikjeden. Én av disse er at det er vanskelig å innhente gode data. En annen, kompliserende faktor, er avstand.
–
Direkte leverandører i Norden har vi stor påvirkningskraft på, men jo lengre ute i verdikjeden vi kommer, desto mindre påvirkningskraft har vi. Da er det nyttig å samarbeide med andre i næringslivet som benytter samme produsenter, for å effektivisere arbeidet og øke påvirkningskraften vi har.
Ingrid Håvik
– Noen ganger må vi vurdere om strenge tallkrav er hensiktsmessige med tanke på risikoen for økte mørketall og underrapportering. Det er nødvendig at bedrifter ser disse aspektene i sammenheng som en helhetlig tilnærming. Dette arbeidet krever både tid og ressurser. Derfor er samarbeid mellom ulike bransjer og sektorer avgjørende, både når det gjelder kartlegging og innsikt i lokale forhold, understreker Håvik.
Les mer om Strawberrys arbeid med bærekraft og sosiale forhold: WeCare Strawberry
Se våre tips til hvordan din bedrift kan jobbe med anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter i
Sjekkliste for likestilling i verdikjeden.
Ta en prat med CARE
Ta kontakt med vår næringslivsansvarlig, Ingrid Fuglår, om hvordan vi kan jobbe sammen for at dere også skal bli bedre på likestilling, internt og ut mot leverandører!
Meld deg på vårt nyhetsbrev for næringsliv