Popcorn med mening

Visste du at du kan dra på kino og støtte TV-aksjonen i samme slengen?

– TV-aksjonen er en tradisjon jeg har vokst opp med og det er kult å kunne bidra. I tillegg er det hyggelig med litt liv og røre i kinoen, forteller kinosjef ved Lillehammer kino, Clarissa Bergh.

17. oktober donerer de omsetningen fra popcornsalget til årets TV-aksjon, som går til CAREs arbeid for å løfte 400 000 kvinner ut av fattigdom. Gjennom årets aksjon skal kvinnene få mulighet til å tjene sine egne penger, bestemme over sin egen kropp og få sin stemme hørt.

For å dra ekstra mange til kinoen og øke popcornsalget har Lillehammer kino valgt å sette ned billettprisene akkurat denne dagen.

– Vi har et samfunnsansvar og vil bidra når vi kan. Derfor var dette veldig enkelt å bli med på, forklarer kinosjefen.

Artikkelbilde

Kinoaksjon over hele landet

I hele landet har både små og store kinoer valgt å bidra til årets TV-aksjon. Blant disse ODEON IMAX Oslo, Nordkapp kino, kinoen i Kongsberg og en rekke andre (se oversikt).

Men det er ikke bare på kino du kan være med å støtte årets TV-aksjon. Både frisører og restauranter land og strand rundt bidrar gjennom «Klipp med mening» og «Mat med mening». Oversikt over restauranter som er med finnes her og frisørsalongene som er med finnes her.

Ønsker å bidra til TV-aksjonen

Kinokonsulent Morten Ørmen og kinomedarbeider Kine Øiom Bakstad syns det er gøy at kinoen er med på TV-aksjonen 2019.

Artikkelbilde

– Før hadde vi en bøsse her som det kanskje ikke så mange så. Nå vil nok flere bidra, tror Ørmen.

Det håper kinosjefen også.

– Vi håper folk for øynene opp for en veldig god sak. Det er trist at det fremdeles i 2019 er så store forskjeller mellom menn og kvinner. Vi mener at dette er en fin måte å hjelpe til, sier hun.

TV-aksjonen 2019

  • Årets TV-aksjon går av stabelen søndag 20. oktober.
  • I forkant av aksjonen bidrar mange bedrifter gjennom blant annet "Popcorn med mening", "Klipp med mening" og "Mat med mening".
  • I forhold til befolkningstall er det verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner.
  • 7000 frivillige over hele landet organiserer TV-aksjonen gjennom 600 kommune- og bydelskomiteer.  
  • 100 000 bøssebærere besøker 2,3 millioner husstander.
  • TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn ni milliarder kroner.