En hjertesak

Høstklippen din kan gi kvinner et bedre liv. Frisører over hele landet bidrar til årets TV-aksjon og at kvinner kan få et bedre liv.

– Årets sak traff oss midt i hjertet. Veldig mange av kvinnene som CARE arbeider med starter som frisører. Det gjør det ekstra nært for oss, forteller frisør og innehaver av Studio M Elisabeth Selven.

Klipp med mening

Hos Studio M har de sin helt egne Frisøraksjon, «Klipp med mening». Hele lokalet på Lilletorget i Lillehammer er prydet i årets oransje TV-aksjonsfarge. På t-skjorten til alle de ansatte er det en oppfordring om å bli bøssebærer 20. oktober.

Hele uka opp mot 20. oktober, gir Studio M 10 kroner per kunde til TV-aksjon, i tillegg til at de informerer om hva årets TV-aksjon går til og oppfordrer de som er innom til å bli bøssebærere.

Blant CAREs tiltak for at kvinner skal kunne tjene sine egne penger er å gi dem mulighet til å spare og låne penger og veiledning til å starte sin egen bedrift. Det mener Selven er viktig.

– Da jeg startet opp, var det utrolig viktig for meg at banken lånte meg penger og at folk hadde tro på meg. Det er også viktig for kvinnene årets TV-aksjon går til, sier frisøren.

Skaffet sin egen salong med hjelp fra CARE

Pengene fra årets TV-aksjon går blant annet til CAREs spare- og lånegrupper som gir kvinner tilgang til enkle banktjenester, mulighet til å være en del av et felleskap og skape sin egen jobb. Halvparten av kvinnene i gruppene starter egen virksomhet.

En av dem er Assumpta fra Rwanda. Hun måtte droppe ut av skolen på grunn av morens økonomi. Men etter et kurs i frisørfaget og fordi hun begynte å spare i en spare- og lånegruppe kunne hun etter hvert investere i sin helt egne frisørsalong. Nå har hun, akkurat som Selven på Lillehammer flere ansatte.

– Jeg er så stolt av meg selv for å ha skapt min egen arbeidsplass. Jeg kan hjelpe familien min med å betale skolepengene for den yngre søsteren min. Jeg betaler selv for leien der jeg bor. På kort tid ble jeg økonomisk uavhengig, forteller Assumpta.

Verver bøssebærere til TV-aksjonen

Med hjelp fra frisører over hele landet kan CARE hjelpe enda flere kvinner som Assumpta i gang med å skaffe seg et levebrød.

Etter å ha vært i frisørstolene hos Studio M på Lillehammer er det flere av kundene som har meldt seg som bøssebærer. Celine Eriksen Magnussen var en av kundene som fikk øynene opp for årets TV-aksjon da hun besøkte Studio M.

– Det er veldig positivt at frisørsalong rekrutterer bøssebærere, kanskje flere vil bidra sier hun.

En oversikt over alle frisørsalongene som er med på årets TV-aksjon finnes her. Det er forskjellig hvordan salongene bidrar, mange bidrar med deler av overskuddet torsdag 17. oktober, men noen har også en lengre frisørkampanje.

TV-aksjonen 2019

  • Årets TV-aksjon går av stabelen søndag 20. oktober.
  • I forkant av aksjonen bidrar mange bedrifter gjennom blant annet "Popcorn med mening", "Klipp med mening" og "Mat med mening".
  • I forhold til befolkningstall er det verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner.
  • 7000 frivillige over hele landet organiserer TV-aksjonen gjennom 600 kommune- og bydelskomiteer.  
  • 100 000 bøssebærere besøker 2,3 millioner husstander.
  • TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn ni milliarder kroner.