Gjennom et nytt prosjekt som støtter 20 000 unge jenter i Madagaskar tar CARE en vitenskapelig tilnærming til en av hovedårsakene til at mange av dem må slutte på skolen: mensen.
Slik bekjemper vi mensen-tabu på Madagaskar
Fattigdom og tabu rundt menstruasjon
75 prosent av gutter og jenter mellom 15 og 24 år i Amoron'i Mania-regionen på Madagaskar går ikke på skole. Årsakene til dette er flere. Fattigdom tvinger unge mennesker til å komme seg tidlig ut i arbeid.
I tillegg ser vi at mange jenter diskrimineres og sliter med skolegang på grunn av mensen.
Vi spurte derfor: hva er konsekvensene av mensen-tabuet for unge jenter, og hvordan kan vi best bekjempe dette problemet?
Menstruasjon øker risikoen for å falle ut av skolen
I en fersk studie utført av CARE og vår partner JPAL kom det frem at:
- Nesten 25 prosent av jentene har blitt trakassert på grunn av menstruasjonen
- 20 prosent av jentene har ikke tilgang til mensprodukter (eks. bind)
- Rundt 30 prosent føler seg ikke trygg på skolens toaletter
- Mange har ikke tilgang til det de trenger for å sikre god menstruasjonshygiene
Som et resultat fører menstruasjon til gjentatt fravær blant jenter, noe som til slutt fører til en høy risiko for å falle ut av skolen.
Hjelper 20 000 unge jenter
Siden mai 2021 har CARE støttet 105 skoler i 30 landsbyer. Målet var at 20 000 unge jenter skal kunne fortsette på skolen, selv når de har mensen.
Dette gjør vi helt konkret:
- Utdanner unge jenter og gutter for å bryte ned tabuer og falske oppfatninger rundt menstruasjon
- Gir jenter kunnskap og råd om hygiene og helse knyttet til mensen
- Bygger sikre latriner og vannpumper
- Lærer lokale kvinner hvordan de kan produsere og selge gjenbrukbare bind til rimelige priser
- Sørger for at jenter får tilgang hygieneartikler
Skolen er et godt egnet sted for å opplyse og endre holdninger blant unge mennesker. Og gjennom ungdommen kan vi bekjempe kjønnsdiskriminering i hele samfunnet.
Ungdommene vil også kunne formidle kunnskapen sin til venner og bekjente i andre landsbyer.
En todelt tilnærming
Forskningssenteret JPAL ble opprettet av to nobelprisvinnere i økonomi, Esther Duflo og Abhijit Banerjee.
I samarbeid med CARE er deres mål å identifisere de mest effektive metodene for å bekjempe tabuet forbundet med menstruasjon og støtte jenters mulighet til å fullføre utdanning.
Prosjektet utforsker to tilnærmingsmetoder:
1) Mensen på pensum
Den ene metoden går ut på at man inkluderer mensen på pensum i skolen. Dette gjøres i form av mer formelle og organiserte økter i klasserom.
2) Samtale mellom studenter
Den andre metoden legger til rette for mer uformell utveksling av informasjon mellom studenter som har blitt opplært av CARE og resten av ungdommene.
Testen har blitt utført over to år. Det siste året av prosjektet brukes til å evaluere resultatene og definere hva som har fungert best. Deretter skal vi duplisere oppskriften til andre regioner og land.