Gjennom et nytt prosjekt som støtter 20 000 unge jenter i Madagaskar tar CARE en vitenskapelig tilnærming til en av hovedårsakene til at mange av dem må slutte på skolen: mensen.
Slik bekjemper vi mensen-tabu på Madagaskar
Fattigdom og tabu rundt menstruasjon
75 prosent av gutter og jenter mellom 15 og 24 år i Amoron'i Mania-regionen på Madagaskar går ikke på skole. Årsakene til dette er flere. Fattigdom tvinger unge mennesker til å komme seg tidlig ut i arbeid.
I tillegg ser vi at mange jenter diskrimineres og sliter med skolegang på grunn av mensen.
Vi spurte derfor: hva er konsekvensene av mensen-tabuet for unge jenter, og hvordan kan vi best bekjempe dette problemet?
Menstruasjon øker risikoen for å falle ut av skolen
I en fersk studie utført av CARE og vår partner JPAL kom det frem at:
- Nesten 25 prosent av jentene har blitt trakassert på grunn av menstruasjonen
- 20 prosent av jentene har ikke tilgang til mensprodukter (eks. bind)
- Rundt 30 prosent føler seg ikke trygg på skolens toaletter
- Mange har ikke tilgang til det de trenger for å sikre god menstruasjonshygiene
Som et resultat fører menstruasjon til gjentatt fravær blant jenter, noe som til slutt fører til en høy risiko for å falle ut av skolen.
Hjelper 20 000 unge jenter
Siden mai 2021 har CARE støttet 105 skoler i 30 landsbyer. Målet var at 20 000 unge jenter skal kunne fortsette på skolen, selv når de har mensen.
Dette gjør vi helt konkret:
- Utdanner unge jenter og gutter for å bryte ned tabuer og falske oppfatninger rundt menstruasjon
- Gir jenter kunnskap og råd om hygiene og helse knyttet til mensen
- Bygger sikre latriner og vannpumper
- Lærer lokale kvinner hvordan de kan produsere og selge gjenbrukbare bind til rimelige priser
- Sørger for at jenter får tilgang hygieneartikler
Skolen er et godt egnet sted for å opplyse og endre holdninger blant unge mennesker. Og gjennom ungdommen kan vi bekjempe kjønnsdiskriminering i hele samfunnet.
Ungdommene vil også kunne formidle kunnskapen sin til venner og bekjente i andre landsbyer.
En todelt tilnærming
Forskningssenteret JPAL ble opprettet av to nobelprisvinnere i økonomi, Esther Duflo og Abhijit Banerjee.
I samarbeid med CARE er deres mål å identifisere de mest effektive metodene for å bekjempe tabuet forbundet med menstruasjon og støtte jenters mulighet til å fullføre utdanning.
Prosjektet utforsker to tilnærmingsmetoder:
1) Mensen på pensum
Den ene metoden går ut på at man inkluderer mensen på pensum i skolen. Dette gjøres i form av mer formelle og organiserte økter i klasserom.
![Elever i et klasserom](https://d3gaxtb1k6v5o1.cloudfront.net/aktuelt/mensen-madagaskar-skole.jpg?v=1682342790)
2) Samtale mellom studenter
Den andre metoden legger til rette for mer uformell utveksling av informasjon mellom studenter som har blitt opplært av CARE og resten av ungdommene.
![Flere jenter i et klasserom](https://d3gaxtb1k6v5o1.cloudfront.net/aktuelt/mensen-pensum-madagaskar.jpg?v=1682342849)
Testen har blitt utført over to år. Det siste året av prosjektet brukes til å evaluere resultatene og definere hva som har fungert best. Deretter skal vi duplisere oppskriften til andre regioner og land.
![Jente med mensenkopp i hånden](https://d3gaxtb1k6v5o1.cloudfront.net/historier/Jente-med-mennskopp-i-Uganda.png?v=1682073768)