Kashmina er et norskgründet klesmerke som selger klær laget av 100 % kasjmirull. I 2021 feirer de 10-årsjubileum, og ønsker å markere begivenheten på en meningsfull måte.
– Vi hadde lyst til å markere 10-årsjubileet vårt med en såkalt «give back», det vil si at vi gjør noe som handler om noe mer enn vår egen inntekt, sier Monica Bergem, eier og daglig leder i Kashmina.
– For å skape litt oppmerksomhet rundt denne jubileumskolleksjonen så inviterte vi med oss noen av de samarbidspartnerne og influenserne vi har jobbet med i de ti årene vi har drevet Kashmina. Dette er strålende sterke kvinner, gode rollemodeller, som vi er stolte av å få jobbe sammen med. Denne gangen ble disse kvinnene invitert til å komme inn i Kashmina og få designe selv, rett og slett skape sitt eget drømmeplagg, forteller Bergem.
Resultatet ble en gjestekolleksjon designet av de fire kvinnene Anne Rimmen, Lise Karlsnes, Anita Krohn Traaseth og Randi Nestaker. Kvinnene har designet hvert sitt drømmeplagg, og 30 % av overskuddet fra salget går til å støtte andre kvinner via hjelpeorganisasjonen CARE.
Kjøp "drømmekolleksjonen" og støtt CARE sitt arbeid
Følg drømmen
Det var ikke tilfeldig at valg av organisasjon falt på CARE, en av Norges mest etablerte hjelpeorganisasjoner som jobber for å styrke kvinners rettigheter, valgmuligheter og selvstendighet over hele verden.
– Vi valgte CARE fordi det gir mening på mange måter. Jeg er personlig veldig opptatt av kvinner og barns rettigheter. I tillegg er kvinner fra 35 år og oppover hovedmålgruppen vår, og jeg tror mange av kundene våre setter pris på å vite at det de kjøper også skaper merverdi for andre, sier Bergem.
– Det er viktig at både privatpersoner og bedrifter bidrar, og som firma har man mulighet til å bidra på en større måte. Dette samarbeidet med CARE er en veldig fin måte å kunne gi noe tilbake på.
–
Vi valgte CARE fordi det gir mening på mange måter. Jeg er personlig veldig opptatt av kvinner og barns rettigheter.
Monica Bergem, eier og daglig leder i Kashmina
Samarbeidet med CARE og kolleksjonen har fått navnet «Følg drømmen», og målet er at plaggene skal oppfylle drømmene til både kundene, designerne og kvinner i andre deler av verden.
– Å følge drømmen er noe jeg er opptatt av som gründer og som person. Det er viktig for alle som har ambisjoner, og som ønsker å få til noe som ligger litt utenfor A4-boksen. Vi ønsket at disse fire kvinnene skulle få skape sitt eget drømmeplagg, samtidig som vi sammen kan være med på å oppfylle drømmene til andre kvinner, som kanskje trenger litt ekstra drahjelp, sier hun.
Slow Fashion
Kasjmirplaggene til Kashmina produseres i Indre Mongolia og Hebei i Kina, områder med lange og stolte kulturtradisjoner innenfor kasjmirproduksjon. Og for å sikre at produksjonen foregår på en ansvarsfull måte, har fabrikkene som produserer plaggene for Kashmina, signert på en såkalt Code of Conduct.
– Begge fabrikkene våre har signert på en streng avtale hvor de forplikter seg til en rekke retningslinjer. Det går på arbeidernes rettigheter, arbeidsforhold og sikkerhet i tillegg til områder som bærekraft og dyrevelferd, sier Bergem.
– I tillegg kjenner vi disse fabrikkene veldig godt, den ene fabrikken har vi samarbeidet med i mer enn 10 år. Dette er en familiebedrift med en kvinnelig leder, og det påvirker produksjonsforholdene veldig positivt.
–
Begge fabrikkene våre har signert på en streng avtale hvor de forplikter seg til en rekke retningslinjer.
Monica Bergem, eier og daglig leder i Kashmina
Et av målene til Kashmina er å gå foran som et godt eksempel i klesbransjen.
– Klærne våre handler om slow fashion, ikke impulsshopping. Plaggene våre er kanskje litt mer kostbare, men de har høy kvalitet og er ment å vare lenge. Vi ønsker å vise at det går an å produsere klær på en måte som er både bærekraftig og samfunnsbevisst, sier hun.
Kolleksjonen «Følg drømmen» er et samarbeid med CARE, hvor 30 % av overskuddet fra salgsinntektene går til å hjelpe andre kvinner.
Plaggene selges i Kashminas fire butikker i Oslo, Drøbak, Gulskogen senter og Sandvika storsenter samt i nettbutikken kashmina.no.